Kui suuri ei mahu, saab ka väiksemalt - muuseumis eksponeeritud uus tee-ehitustehnika väiksemate mudelite kollektsioon | Maanteemuuseum
Vaegnägijatele

Oleme avatud R-P 10-18

Novembrist on muuseum avatud R-P 10.00-18.00

29.09.2022

Kui suuri ei mahu, saab ka väiksemalt - muuseumis eksponeeritud uus tee-ehitustehnika väiksemate mudelite kollektsioon

Mudelid_2022

Eesti Maanteemuuseum on kogunud paarkümmend aastat teede tehnikat ning suur osa neist pärineb just nõukogude perioodist, mõned ka 1990.aastatest, nüüd aga on eksponeeritud tee-ehitusseadmete väiksemad mudelid.

Teedeehitus on tehnikavaldkond, mis nagu kogu tehnika areng on pidevas innovatsiooni ja arengustaadiumi. Materjalid, tehnoloogiad ja  tee-ehitusmasinad muutuvad pidevalt ning kõike uut muuseum ilmselt kunagi kokku koguda ei saa – selleks pole ressursse ega ruumi.  Küll aga tekkis muuseumil mõte uuemat tehnikat näidata väiksemate mudelitena.

Muuseumi teadur Andres Seene möönis, et  nii meil kui mujal tehnika- ja transpordimuuseumites on eksponeeritud ulatuslikud mudelikogud.

„Mõte oli näidata just kaasaegseid teemasinaid mudelitena ja nende otsinguil sai pöördutud erinevate teede-ehitus ettevõtete poole,“ sõnas Seene.

„On teada, et masinate müügiga käivad sageli reklaamina kaasas ka mudelid. TREV-2 Grupp tuli meile appi ja Joosep Ausmehe eestvedamisel koostöös erinevate esindustega annetas muuseumile eksponeerimiseks kokku 15 mudelit.“

Teedemasinate mudeleid oli muuseumi kogusse jõudnud  juba varemgi. Nende mõõtkava on 1:50 ja laias laastus jagunevad need käsitööna ja tehase- või seeriatööna valminud mudeliteks. Kuigi just viimati nimetatud moodustavad ka vitriinnäituse, mille puhul on tegemist siiski huvitavate ja haruldaste mudelitega. Tavapoest neid osta ei saa ja uute masinate turule tulekul neid enam juurde ka ei toodeta.

Huvitavatest mudelitest võib esile tuua näiteks freesimistehnoloogia pioneeri Wirtgeni Grupi poolt toodetud asfaldifreesi. Esimese Wirtgeni asfaldifreesi ostis TREV-2 Eestisse juba 1995. aastal. Näitusel näeb ka sama firma viimast freesi mudelit W210 Fi, millise ostis esimesena Eestis eelmisel aastal samuti TREV-2 ja mis sai nimeks Kaire.

2018. aastast kasutatakse asfaldi laadimisel laoturite eelsöötjaid, mida toodab Vögele. Selle ettevõtte toodetud laoturi ja eelsöötja mudel on näitusel  samuti eksponeeritud nagu ka mitmed teised?

Väljapanekuga saab tutvuda kolmapäevast pühapäevani kell 11.00-18.00 Eesti Maanteemuuseumis Varbusel Põlvamaal.

Näituse kujundas OÜ Dada AD ja nõuga oli abiks veteranpeamehhaanik Raimo Unt

 

Eesti Maanteemuuseum tänab mudelite annetajaid:

Avesco AS, Baltem AS, Rotator Eesti OÜ, Scania Eesti AS, TREV-2 Grupp, Wirtgen Eesti OÜ ja Joosep Ausmees