Kuplid, kruusatolm ja kurvid: autoralli suurvõistlused Lõuna-Eesti teedel | Maanteemuuseum
Accessibility

ОТКРЫТО ОТКРЫТО           Вт-Bc 10-18

Ralli

Kuplid, kruusatolm ja kurvid: autoralli suurvõistlused Lõuna-Eesti teedel

Lõuna-Eesti teed on juba aastakümneid pakkunud autorallidega elamusi nii sõitjatele kui pealtvaatajatele. Kui vaatame geograafiliselt, millistest kohtadest on suurvõistlused alguse saanud, siis nimistusse mahuvad kõik suuremad Lõuna-Eesti paigad: Võru, Põlva, Valga ja Tartu.

Kuigi antud kohtades oli autoralli stardi saanud ka varasemalt, siis kuuendiku planeedi esivõistlusi võõrustas neist esmakordselt esimesena Võru aastal 1976, kui esmakordselt startis sealt NSVL meistrivõistlused klassidele A2/1. Väikelinnale oli see kindlasti suursündmus - rahva huvi oli meeletu.

1978. aastal liitus väärikasse nimistusse Põlva, kui spetsiaalautode klassi A2 meistrivõistluste III etapp sai stardi just seal. 1980 oli olümpia-aasta, kuid Valgas toimusid NSVL meistrivõistlused nii spetsiaalautode klassile A2 kui standardklassidele A2/1. Sellist kombinatsiooni pole rohkem toimunud, kus kõik klassid saavad sama ralli läbi stardi. Seega oli tegemist unikaalse võistlusega.

1988. aastal nägid Lõuna-Eesti teed esmakordselt välismaiseid ralliautosid, kui toimus Sotsialismimaade karikasarja etapp „Sojuz 88“.

Kaalukamad võistlused on tee leidnud künklikele ralliradadele läbi E.O.S. rallide ja Rally Estonia. Neist esimene toimus aastatel 2001 – 2003 ja 2005. E.O.S. Rally tõi Eestisse esmakordselt võistlema tehasemeeskonnad. Rally Estonia võõrustas mitmete aastate vältel nii autoralli Euroopa meistrivõistlusi kui alates 2020. aastast maailmameistrivõistlusi autorallis (WRC). Ilus traditsioon jätkub ka aastal 2023, kui neljandat korda antakse start WRC etapile järjekordse Rally Estonia näol.

Autoralli ajalugu on Eestis kirev, kirju ning maailmatasemel. Kui veel aastaid tagasi polnud meil ülevaadet, mis täpselt on Eestis toimunud, siis tänu kuue mehe projektile on kogu autoralli ajalugu Eestis toimunud võistlustes näol taastatud. Ka siinse näituse materjal on kuue mehe kogutud info põhjal kokku pandud ja teostatud koostöös Eesti Maanteemuuseumiga.

Koostajad: Alar Hermanson, Madis Kers, Karli Pikk, Indrek Rand, Urmas Roosimaa, Olaf Suuder

Kuraator: Tanel Asmer

Kujundus: Ruut Disain OÜ

Täname: Timo Anis, Arvi Hain, Mati Hiis, Indrek Ilomets, Heikki Järlik, Luisa Tõlkebüroo OÜ, MOMU Mootorispordi Muuseum, Johan Palu perekond, Ervin Runnel, Andri Schmidt, Seri Disain OÜ, Kristjan Sooper.

Toetaja: Eesti Kultuurkapital